Alla inlägg den 18 maj 2016

Av Lena Carlsson - 18 maj 2016 19:19

Min älskade fågel Midas verkar vara sjuk. Han andas häftigt tycker jag och piper emellanåt. Han har aldrig pipit så förr. Min söta fina otroliga fågel som jag haft i åtta år! Hur ska jag kunna vara av med honom??? Ingen kommer någonsin att kunna ersätta Midas!! Jag blir väl på att köpa en ny fågel om han dör, för annars blir Albertina ensam i buren och det har hon aldrig varit.

Midas är en ljusblå undulat som varit med om mycket, flera av de kompisar han fått in i buren har dött efter några år men inte han. Midas har både haft fågelvakter här hemma och varit iväg hemma hos andra när jag varit på semester. En vecka var han i djuraffären, för de tog emot smådjur och hade dem inackorderade när ägaren var iväg. Han har också varit med mig i sommarstugan, även om bilåkningen kanske inte var den bekvämaste för fåglarna...

Det är så hemskt när fåglar blir sjuka, för det är ingen veterinär som tar emot dem. En gång har jag varit dit med en hona som Midas matat så att hon hade för mycket mat i krävan. Men som han sa så visar de inget förrän det är försent, och det stämde också för hon överlevde ändå inte. Jag säger inte att det är bättre när andra djur blir sjuka, men dem kan man i alla fall ta till veterinär och försöka med medicin. Men det är lika fruktansvärt rätt vilket djur man har som blir sjukt och dör!!

En gång hade vi en hund, och det var första gången jag var med om hur det var när ett husdjur blev sjukt och fick avlivas. Sen blev det en katt, och så hennes unge som blev överkörd. Och jag har sörjt och saknat alla mina fåglar lika mycket när de inte funnits längre. Men Midas har varit så speciell, så otroligt dominant och bestämt över de andra! Utom över Flye förstås... de var jämnstarka i psyket.

Åh, jag önskar att jag inte hade några husdjur, så jag sluppe sitta och höra Midas pipa sådär som han gör nu! Och så sluppe jag all denna sorg... Fy det gör så ont i mig! Och då lever han ändå fortfarande!

Albertina, som han bor ihop med i buren, har på sitt vis tagit över. Hon övertog den pinne som Midas haft som favoritpinne i åtta år t.ex Midas såg ut som ett frågetecken! Hon öppnar också luckor och går ut ur buren. Men hur många luckor hon än lämnar öppna på vid gavel, så går inte Midas ut! Han skäller snarare på Albertina att så får man inte göra, kom in nu! Men hon kommer in när hon själv vill.

Midas har förstås inte börjat pipa idag. Det har nog varat någon vecka. Men han har i alla fall inte satt sig tätt intill Albertina än... endel fåglar jag haft har satt sig så nära den andre när det varit på det sista med dem, att det inte gått emellan ett frimärke ens.

Nej, jag kan inte sitta här och skriva ända tills han trillar av pinnen. Eller jo det känns ju som om det ändå vore en tröst, men jag hoppas liksom verkligen inte att han dör ikväll. Så illa däran ser han ändå inte ut. Jag menar de har ju vissa osvikliga tecken på när slutet är nära. Men gråta en skvätt ska jag nog göra i alla fall. Det lär jag göra, av oro om inte annat.

Presentation

Hej igen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad skulle du göra om din släkting i USA blev kär i och flyttade ihop med en riktig rockstjärna?
 Falla död ner. På fullt allvar
 Typ dö
 Bli så lycklig så jag inte visste vad. Genast åka dit!
 Säga upp bekantskapen på alla håll dit
 Iaf "inte vara hemma" ifall de kom hit
 Hoppas att det fattas folk på jobbet om de kommer hit
 Själv flytta till hemlig ort
 Vilken dålig fråga! Kan du ingen om allsånger?

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards