Alla inlägg under augusti 2017

Av Lena Carlsson - 29 augusti 2017 18:34

Vilket i-landsproblem men vad bökigt det är när facebook fungerar men inte chatten. Så var gång jag vill skriva till någon så måste jag knappa på mobilen. För att ytterligare förstärka knappandet så knäpper det i höger öra. Hela tiden, så man kommer av sig varenda gång. Örat har annars varit tyst hela sommaren, har bara haft en enda knäpp-natt och den kom strax efter att jag börjat jobba igen efter semestern.

MIna stackars pippilater såg ut som trasor när jag kom hem. Då satte jag på en cd med fågelkvitter, och plötsligt blev mina pippi som nya. De började kvittra högt, putsa fjädrarna och Midas tog ett extra mål mat. Fast sen blev de trötta igen, i slutet av skivan.

Idag har jag varit och hämtat ut mina nya glasögon, så nu håller jag på att inviga dem. Optikern som undersökte sa att jag ska ha de gamla på jobbet som terminalglasögon, och de nya hemma för de är starkare. Åh, jag saknar mina gamla! Vill ha hem dem! Men jag får väl vänja mig vid de nya. Hon som lämnade ut glasögonen idag (lämnade och lämnade, de kostade ju), sa att jag har rätt i lagen att få en del av dem betalade av jobbet, eftersom jag behöver dem i mitt jobb för att kunna sitta vid datorn. Men jag har läst igenom vad som gäller för terminalglasögon, och inget av det stämde in på mig. Inte en enda punkt. Att vi dessutom är intraprenad gör dessutom att vi måste spara i alla lägen. Och kommunen struntar nog i vilket. Vem är jag liksom i det stora hela.

Igår tänkte jag på något som jag tänkte "det måste jag googla på" (på datorn). Men nu har jag glömt vad det var. Så det var nog inget av värde.

Av Lena Carlsson - 27 augusti 2017 17:33

Jag tog en tur upp till LH idag för ett svampställe jag ännu inte varit. Men där var inte en enda. Så då gick jag lite längs banvallen och vad hittade jag, jo en enda liten knatte! Så den tog jag. Hade jag kört dit enkom för att plocka svamp så skulle jag också ta vad jag hittade, hur lite det än var. Jo jag såg en till, lika liten den, men den fick stå kvar och spora av sig till nästa år. Ja, lite var det väl så också att jag inte kunde gå där så länge, för så fort jag kom upp på banvallen så gjorde sig förmiddagskaffet påmint, annars hade jag ju kunnat gå in i skogen och söka också. Nu gick jag bara där Daisy och jag har hittat föut.

Lite är det konstigt att det växer så många svampar, men inga kantareller just? Bara en massa andra sorter? De har ju lyckats komma upp, så varför inga gulingar? Ja, och ser man en guling på lite håll så är det en fingersvamp när man kommer fram.

Min otäcka kusin i Ljungby har hittat två tygkassar fulla. Förrädare. Apropå det så plockade jag lingon med igår, när jag var i Eke. Detta för att ifall det kom nån Eke-bo, då skulle jag kunna skaka på dunken och lingonen skulle rassla.

Nu ikväll ska jag ha världens minsta kräftkalas, och till den ska jag göra en paj. Den ska egentligen vara med Västerbottenost, eller lagrad Prästost kunde det vara med, och likaväl som att gå ner till ICA och köpa en tämligen dyr VB-ost kan jag ju använda den Prästost jag redan har hemma. I så fall har jag alla ingredienser hemma och det är ju en fördel! Jag får snart börja med den för först ska degen vila i 30 min, sen ska den stå 40 min i ugnen - och så stå och vila en timme efter att man tagit ut den!! Varför då kan man ju fråga sig? Ja, den skulle "stå till sig". Så det blir nog mat sent idag med. Kanske bäst jag sätter fart.



Av Lena Carlsson - 19 augusti 2017 17:10

Idag på förmiddagen var jag in till stan för att gå till optikern. Det var tredje försöket, eftersom jag fått förhinder de två andra gångerna. Därför fick det bli såhär. På hemvägen, lite före rondellen vid Norremark, kom en gammal låt för mig: "Armarna ut och jag svänger ner / go, go, go vi blir fler och fler / Gallerians gång är mitt andra hem / rullar på tar det om igen". Sen just inne i rondellen kom lite lämplig en polisbil från stormarknaderna - så det var bara att fortsätta på andra versen! "Snuten dyker upp men jag klarar mig / go go go on med att rulla loss / känner mig fri det här är min egen grej / hjälmen på och jag klarar mig". Ja, som mina ev läsare ser så ändrade jag texten liiiite. Skulle ju varit "vi klarar oss". Men det var ju bara jag där?   

Jag vet att detta var löjligt att skriva om! Det är därför det inte står på facebook   .

Karl-Oskar är i full gång, jag var inne där i går kväll och ska in ikväll. Det är ju bara en gång om året, gäller att passa på! Blir värre nästa år, då har jag semester när det är! Igår stannade jag tills jag hade ont i fötterna så jag fick stå på dem en i taget, och det håller ju inte så då körde jag hem. Ikväll ska jag ta bussen så då kvittar det vad, bussen går ändå inte hem förrän 00:15. Men det är så knepigt att snurra runt runt på parkeringarna efter en ledig plats. Ändå hade jag tur igår, fast platsen var lite konstig.

Stället där fästingen satt fortsätter klia, men jag antar att det är för att byxlinningen ligger emot. Det är iaf inte rött runt om. I morgon ska Britt, Smilla och jag ut och plocka bär igen, så då kanske jag bär hem en ny.   Synd att de asen suger blod och inte fett. Funderar på att ge mig upp till LH på måndag och se om de små kantarellerna jag lämnade kvar förra gången, har vuxit sig stora och kanske rentav blivit fler. Tina blir ju så glad när jag plockar kantareller i deras skog. Visserligen är det inte deras skog utan mera Lasse-på-Järnias för han bor så mycket närmare. Jag skulle nog behöva beta av stället i Hagreda med. Vore ju retfullt om de svamparna fick stå där och bli gamla!!!   

Av Lena Carlsson - 11 augusti 2017 13:15

Idag har jag varit ner till ICA och hämtat ut pengarna från SVEA, så nu har jag lite att röra mig med. Det har visst sina små fördelar att råka betala in för mycket, fast man inte tror det! Nu gjorde jag det förstås inte med flit, men giro-blanketten kom tillbaka och endel av räkningarna hade inte fått med sig sitt inbetalningskort, och eftersom jag inte fick veta vilka så betalade jag om alla. Utom den som jag inte hittade OCR-numret på, tänkte att jag får vänta på påminnelsen men den har inte kommit.

Jag kan ju panta flaskorna med så får jag in några kronor till.

Som jag sa igår så hälsade jag på de som jag inte hälsat på på ett år, just igår kväll. Men jag sa inget om något borttappat kort! De är så himla ekonomiska och rediga så det var inte värt.

Jag är hit och dit vad gäller bygglov med. Hur jag ska göra, om man ska vara typiskt svensk och skicka in det "bara för att, för säkerhets skull", eller rätta mig efter det senaste beskedet att jag faktiskt inte är tvungen till att ha det. Någon frågade skamligt nog om jag har bygglov för garaget. Men det har jag nog! Annars hade jag nog inte haft det kvar, hahaha   , med tanke på vad sur en granne blev när det var byggt! Dessutom var det ju en riktig byggfirma som gjorde det, och de hade kanske inte gjort det annars. Vill påpeka att grannen var tillfrågad innan, men de hade visst trott att jag skulle bygga det i anslutning till huset och inte fristående. Men marken lutar ju så det gick inte.

Nu ska jag göra lite varma smörgåsar, det får bli dagens lunch innan jag kör och jobbar. Har några gamla (inte för gamla men lite äldre) skivor franskbröd och en oöppnad burk makrill i tomatsås. Nu får ingenting förfaras, hihi!

De har hotat med att det kommer åska inatt, sluta gilla.    Fast den kanske inte kommer just här förstås.

Av Lena Carlsson - 10 augusti 2017 18:12

Inte nog med att jag tappade bort mitt bankkort på stan idag (det kan ha varit självförvållat), utan man ska vara glad dessutom!

1) jag ska vara glad över att jag inte tagit bussen. Då hade jag ju inte kommit hem.

2) glad över att det var denna helgen när jag ändå ska jobba, för då går ju inga pengar åt. Nästa helg är det både Dädesjö marknad och Karl-Oskar, det hade varit en otrolig skillnad!!!

3) glad över att jag hann att spärra det ganska fort, syns inte att det försvunnit några ansenliga summor.

4) jag har rätt gott om käk hemma, så ingen nöd där.

5) bilen har rätt gott om bensin och är ganska nyservad dessutom. Ska inte behöva hända något där.

6) jag har fått pengar tillbaka från SVEA, eftersom jag betalat in för mycket dit (visste jag väl!). Så lite har jag.

Det är bara det att man känner sig halv utan det där kortet, och så hade jag ju tänkt lite på pizza som ikväll... Det blir det då inte. Och vad fikasugen man blir när man inte har några pengar att fika för!! Tur att jag fick några blåbärsmuffins med mig hem från Hanssons igår. Hon hade bakat 50 stycken, för ifall kören kom till sångkvällen, men så kom vi bara två... När jag kom så kom Smilla fram till staketet, och då passade jag på att ge henne en godis som jag köpt på Virserums marknad. Det är det bara Smilla och jag som vet.

Nu funderar jag på att ge mig ut till L-holm för de säger att det var så länge sen vi träffades (ett år kan jag tro. Jag blev nämligen lite förnärmad på dem). Har jag nu inga pengar (de som är på kontot kommer jag ju inte åt eftersom kortet är spärrat), så kan jag gott unna mig att äta borta, särskilt på ett gods. Hahaha!

Av Lena Carlsson - 6 augusti 2017 16:34

Idag tog jag mig en tur till Börjes i Tingsryd. Meningen var att jag skulle gått in på Hammarplast i första hand, och det stod på deras hemsida att de hade öppet även söndagar: 10 - 14 skulle de ha öppet, och Börjes 10 - 16. Men så var det inte när jag väl kom dit. I alla fall så kunde jag gå på Börjes och fika med en räksmörgås, hihi, och så har de ju endel Hammarplast-grejer de med. Så jag fick tag i det jag skulle ändå. Däremot inte de matvaror jag skulle ha, för det att jag glömt lappen hemma. Jo jag kom ihåg en del men inte alla. Å andra sidan finns ju ICA här med, haha! Jag skulle göra raw food-grädde, så jag kan fläska på ordentligt när jag syndar, haha haha!

På torsdag får jag reda på om jag behöver bygglov för att bygga på uteplatsen på höjden nån halvmeter. Den snubben jag ringde till sa att jag måste ha bygglov, men en bekants bekant ringde sin kompis som jobbar på samma ställe och denne kompis sa att jag inte  behöver det. Tänk att de kan ha olika åsikter om samma sak på samma arbetsplats! På onsdag ska de ha möte och då ska de ta upp detta bland annat. Apropå det så har den eviga optimisten Jenny A (initialer JA) frågat om hon ska höra med sin brors medhjälpare (inte riktigt det heller men nåt liknande) om hon vill komma hit och sätta upp min tapet i hallen. Hon ska ändå måla åt Jenny. Det vore rent förfärligt roligt om hon ville åta sig det.

Vad skulle jag mer skrivit om på facebook idag...att grannarna börjar komma hem igen kanske. Det har varit tomt i alla hus runt omkring utom ett, kändes nästan lite övergivet... Fråga Jehovas vittne som gick här en dag, hahaha!   Fast jag gjorde mig också lätt av med dem, jag sa att jag var med i kyrkokören så jag fick min religiösa dos där och det blev de så nöjda med! Fast det är jag ju inte.   

Jag undrar om jag ska ta tag i skrivaren. Inte och ruska om den eller bära iväg med den, utan försöka laga den. Det lär ska vara enkelt. Det blir alltid persienner när jag skriver ut bilder, och någon sa att då behöver jag rengöra skrivhuvudet. Någon annan sa hur man gör detta. Så varför inte göra det. Nu.

Av Lena Carlsson - 5 augusti 2017 17:06

Inte mycket till rubrik, men det är så i allafall. Har varit på marknad i Virserum, har sån äcklig tur i år att när det är någon marknad lite längre bort så har jag haft ledig dag! Det är bara när Dädesjö marknad är, som jag jobbar 7-15:30. Men det gör inget, jag hinner dit en sväng på hemvägen.

På tisdag och onsdag är det marknad i Löttorp. Sån tur att det inte var på torsdag när jag är ledig! Hihi! Fast dit är ju faktiskt för långt att köra bara för det.

När jag kom hem idag så kände jag mest för att slänga mig i en fåtölj och läsa eller se på facebook. Då har jag bara en bok jag inte tycker är bra, så den la jag åt sidan (den kan Emmaus få), och facebook var inte åtkomligt, för själva google var inte åtkomligt. Suck, vad gör man då! Vilket i-landsproblem!! Ja, då kan man t.ex skriva här istället, och så gick jag in på stugknuten.com och tittade på stugor att hyra i Hälsingland. Inte för att jag har tänkt göra det, särskilt inte så långt iväg, men det var ju så det gick en stund. När jag skrivit det här kanske facebook är tillgängligt igen. Google kanske inte gillade Virserum? Dessutom påpekar facebook varje dag att "du har delat -- dagar i rad och dina vänner interagerar". Så kanske alla blir glada om jag inte kan skriva något idag. Och inte i morgon heller så får de en riktigt lyckad helg.   

För min del så är jag i alla fall glad över att se min gräsklippare robot Jöns gå omkring och klippa idag. För jag drog ur sladden två gånger igår pga åsk-hot. Har hört annars att om jag gör det så förstör jag alla inställningar, men det tycks jag ju inte ha gjort. Grejen är ju att vid minsta hot om åska så drar jag ut alla sladdar, punkt slut liksom, och skulle jag inte gjort det och åskan slagit ner i gräsklippar-Jöns så hade det dragit med sig frysboxen, eftersom de delar vägguttag. Å andra sidan när jag tänker på det, så kan jag ju inte dra ur Jöns' sladd bara för att jag ska iväg och jobba. Hur som helst så är det en rolig robotklippare: den är inställd på att inte klippa nätter eller söndagar, men den tar av sig själv ledigt även alla torsdagar och fredagar!   Det finns ingenting i världen som kan ändra på det.

Nej nu ska jag slå mig ner med en god bok: en kokbok för att se vad jag vill ha till mat ikväll. Sådana vill jag alltid läsa!

Presentation

Hej igen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad skulle du göra om din släkting i USA blev kär i och flyttade ihop med en riktig rockstjärna?
 Falla död ner. På fullt allvar
 Typ dö
 Bli så lycklig så jag inte visste vad. Genast åka dit!
 Säga upp bekantskapen på alla håll dit
 Iaf "inte vara hemma" ifall de kom hit
 Hoppas att det fattas folk på jobbet om de kommer hit
 Själv flytta till hemlig ort
 Vilken dålig fråga! Kan du ingen om allsånger?

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards