Alla inlägg under juli 2016

Av Lena Carlsson - 31 juli 2016 12:45

Var inne och läste Julia Svans blogg, och fick lite inspiration att skriva i min egen.

Vad har jag då att komma med? Nja, nej, inte mycket. Det är ju helt otroligt, för jag tycker att ju fler dagar jag har semester, desto tröttare blir jag! Alla andra gör ju tvärtom! Nu är klockan kvart i ett på eftermiddgen så det är dags att ta förmiddagskaffe - paus...

Då var jag tillbaka. Jo men det blev inte förmiddagskaffe när det skulle, för frukosten blev lite sen. Därför blev den nu men man måste i alla fall få i sig det! Jag undrar om det är de där tabletterna - gröna - som jag blir trött av. Visserligen är de köpta på Life och då borde de ju vara gjorda av örter? De ska bota täppt näsa. Och lite mer droppar det ju... jag tar heller inte tre om dagen såhär i början. Eftersom jag inte vet så skyller jag på dem. Haha kanske skulle jag gå till Life igen och köpa uppiggande? Men tänk då om jag blir ännu tröttare!

På tisdag får jag äntligen ut mina foton från mobilen!!! Som jag och andra har försökt få över dessa foton från mobilen till datorn!! När inte ens supporten på LG kunde hjälpa mig så gav jag nästan upp. Men så gick jag till Teliabutiken igen och se... de kunde lösa det. När jag ändå var där så ställde de in att alla kort jag tar med mobilen hädanefter susar direkt in på Google (men var där?), och det är ju på ont och gott... ibland tar man ju en bild man direkt ska lägga in på facebook och fem minuter senare är bilden helt värdelös egentligen. Den är ju på facebook och gör nytta för sig där. Nåja den dag jag hittar dem på Google så får jag väl ta bort dem!

Jag har två miljoner blomflugor i mitt kök. De är överallt. Det är inte roligt om nu någon trodde det, men man får väl anpassa sig till dem. Jag har satt ut flera små plastskålar (som ändå skulle till miljöstationen egentligen), med vinäger, sirap och en droppe diskmedel. Får de då av sig att drunkna där i? Nähä då! Inte de inte. Så jag behöver nya tips. Funderar på att ta en tur till Tingsryd för på Börjes har de fällor för småflugor, den är dubbel på nåt sätt med en skål (för vinägern?) och så en gul landningsbana med starkt klister... Aa-hahaha, jag vet att det klistret är effektivt!   Dumt att jag var så snål sist jag var där. Nåja, jag har ju aldrig haft något emot att köra till Tingsryd! Jag ska i alla fall inte köpa husbil samtidigt, som jag annars tänkte för en vecka sen.

Av Lena Carlsson - 17 juli 2016 19:45

Jaha jag skulle ha bloggat för flera timmar sen, på förmiddagen, men då försvann google precis som jag hade loggat in. Så nu har jag ju glömt vad jag hade att säga. Kanske skulle jag bara malla mig över semestern, som är inom räckhåll nu? Jobbar måndag - torsdag, på torsdag slutar jag kl 14 och sen är jag treledig - så visst kan man påstå att semestern börjar redan då?   Ja, och sen på måndag så börjar semestern på riktigt, så då börjar den en gång till!

Igår tyckte jag mig hitta en fästing på överarmen, men det var mer troligt ett getingstick sa Britt. Sen idag när jag plockade krusbär, så stack jag mig och det gör man ju, men på mig satt taggen kvar i fingern. Det gjorde faktiskt ondare att dra ut den än att få i den... Sen väl inne kom det nåt litet fä, i storlek blomfluga, och stack mig på handen! Så otroligt fånigt! Ont gjorde det med, jädra fä!   I alla fall så har jag denna helgen kokat både jordgubbs- och hallonsylt. Fast hallonsylten ska inte få vara såhär, utan jag ska koka blåbärssylt med och blanda. Kokar man ihop dem från början så blir sylten mörk direkt och man ser inte de små gula maskarna som är i hallonen... Just idag hittade jag faktiskt inte en enda, så kanske jag ska låta just denna sylten vara just hallonsylt... Sån ska jag ju ha med.

Har räknat ut att AG:s bygg kunde ha fortsatt och gjort kant i 2½ meter till på nya uteplatsen. Som det är nu så är det bara bakom ryggen jag har något skydd och annars sitter jag där väldigt öppet. Jag menar alla som går, cyklar, kör eller åker buss förbi behöver inte se att jag sitter där och vad jag äter! Trädgården är på nåt vis offentlig nog ändå. Enda ställe jag är inboad är inomhus. Apropå det så fick jag en rolig tanke om den gamla uteplatsen: sätta dit en pool! Inte en svindyr naturligtvis, men en liten! Det vore nåt!!   

Jag tyckte att jag förklarade för AG att jag ville ha en uteplats som såg ut som att det var en balkong, och att jag skulle kunna "sitta där i morgonrock och se dum ut", och de höll med och sa att ja självklart skulle det bli så!! Men de kanske mer tog fasta på "se dum ut", och i så fall har de ju gjort rätt.

Nu ska jag värma kvällsmaten och gå ut och äta på min uteplats i alla fall.  

Av Lena Carlsson - 3 juli 2016 11:28

Tänkte egentligen bara tala om en hemlis som jag inte skrivit ut på fejan: att jag på morgonen plockade två strån med smultron och hade på morgonfilen! Aj aj, så får man väl inte göra! I alla fall jag har förr fått gräl av en mormor som "inte kunde förstå hur en vuxen människa kunde plocka såna uppenbara barnbär!". Nä men jag kunde. Och kan. Tur att jag var ute så tidigt så ingen annan var uppe ännu, fniss... Och det var galet vad de var goda på filen. Men kan också säga att det är lika många kvar. Jag tog inte alla.

Idag ska jag - nog - koka jordgubbssylt. Funderar på om jag ska ha i rabarber, har en stjälk liggande. Eller om jag ska koka två olika sylter med gogubbar. Köpte två liter gubbar igår så det är bara att börja på. Faktum: så otroligt mycket man kan göra av jordgubbar!! Tidningarna dräller ju av recept och idéer, och nätet hänger på. Ett inslag på facebook hade något i stil med "våra 12 bästa Midsommartårtor". Allihopa såg ut att ha gogubbar på sig! Och så har vi kräm, mousse, glass, cheesecake... Ja, där ligger smultronen i lä, för av dem kan man inte göra nånting. Jag har gjort sylt en gång och kan lova att det gör man inte om.

Blåbär har jag med smakat idag! Himmel! Ska inte de vara samtidigt som hallonen jo? Nu kanske vän av ordning säger att de inte är röda, men på insidan är de det. Haha! Det är ju iofs bra om de kommer nu för jag behöver många av dem i år, och så kan jag ju frysa in i väntan på hallonen. Dessutom är jag ju hemma nu, sen på semestern när det verkligen är bärtider så är jag ju lite bortrest.

Nu ska jag ta en kopp kaffe med kladdkaka, på denna kladdis är det grädde med kakao + florsocker, och varför då inte pynta med lite jordgubbar för att lysa upp kakbiten? Åh, det vattnas nästan i näbben när jag tänker på det!

Presentation

Hej igen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad skulle du göra om din släkting i USA blev kär i och flyttade ihop med en riktig rockstjärna?
 Falla död ner. På fullt allvar
 Typ dö
 Bli så lycklig så jag inte visste vad. Genast åka dit!
 Säga upp bekantskapen på alla håll dit
 Iaf "inte vara hemma" ifall de kom hit
 Hoppas att det fattas folk på jobbet om de kommer hit
 Själv flytta till hemlig ort
 Vilken dålig fråga! Kan du ingen om allsånger?

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards