Alla inlägg under april 2018

Av Lena Carlsson - 25 april 2018 16:33

Här sitter jag och väntar på att mina fåglar ska äta färdigt sin kvällsmat. Eftersom de såg trötta och allmänt ointresserade ut när jag kom hem vid tretiden så undrade jag hur det egentligen var med dom, och när de inte ändrade på sig så hängde jag över dem. Men nu vid halv fem så kom de ner till frökopparna iaf, så då får de väl som sagt äta klart innan jag ställer mig upp igen.

Alltid blir jag lite skärrad och löjlig när de inte beter sig exakt som vanligt. Jag hade tänkt att de skulle börja kvittra när jag kom hem... inte sova.

Egentligen borde jag inte sitta här vid datorn och glo, jag borde packa väskorna som jag ska ta med till Smilla i morgon. Så slipper jag ju göra det i morgon!   Frågan är bara vad jag ska ta med. Sängkläder naturligtvis, och lite kläder till mig själv. Men lite knepigt det med, flyttar ju över först på fredag och vem vet idag vad jag vill ha på mig då? Det blir väl som vanligt, när jag vill ha något särskilt så springer jag hem och hämtar det. Att byta kläder är ju faktiskt lättare hemma, där jag kan slänga dem i tvättkorgen direkt. Varför ska jag lägga ner dem i resväskan borta hos Smilla när jag inte behöver.

Tidsfördriv måste jag ha med mig. Korsord och bok, tidningar och mattidningar eller minst en kokbok. Haha! Vet inte alls vad jag ska ha för mat på Valborgs. Ska vi äta före elden eller efter? En sak vet jag iaf: jag ska ha en Lakers-bakelse till kaffet! Nån av dagarna alltså. Och massa gott pålägg, jag menar Smilla ska ju ha smörgåsar och gott med, jag kan ju inte lämna tillbaka en smal hund...   Naturligtvis behöver hon stödmål eller mellanmål. Jag har försökt att lägga extragodis typ korv och skinka längst ner i matskålen med den vanliga maten över, men inte hann jag det förrän Smilla var på plats.

Hoppas det inte blir regn på Valborgs. Stå där i regnkläder och sjunga. Nu har fåglarna just ätit färdigt.


Av Lena Carlsson - 21 april 2018 17:53

Då var jag tillbaka hemma efter ett dygn eller en natt iaf i stan. Bodde en natt på Teleborg slott. Om jag ska säga sant så har jag ångrat det påhittet både en och två gånger... i förrgår kom jag på vad jag kunde gjort av lördagen istället för att sitta på ett hotellrum, och då var det väldigt nära att jag ringt och avbokat alltihop. Jaha men varför skulle jag sitta av tiden på hotellrummet då? Jo men det var ju på slottet!  Gällde ju att utnyttja sitt läge! Apropå läge ja, det ligger ju väldigt avigt till. 6 km från själva stan. Man måste ta bilen för minsta lilla. Men mitt lilla rum var lite kul. Och som tur var bodde det en hel del folk där så jag inte var själv eller så. Fast i matsalen igår kväll var jag själv både länge och väl. Hur pinsamt. De sa kl 18 till mig och då gick jag ju dit dum som jag är. Fast övriga boende började inte komma förrän säkert halv sju eller så.

Storstilat att ha ätit på slottet i alla fall. Bakad torskrygg med rostad kålrot, kålrotspuré samt blåmusselvelouté spräckt med kräftolja. Sedan Slottets Creme Brulée.

Inget man gör om hemma precis. Fast kan säga att den där kålrotspurén var det väldigt lite av. Och jag undrar för mig själv, inte så lite, om det inte var en bit rostad blomkål med! Såg verkligen ut så. Creme Brulée kan man förstås göra hemma men nu fick de använda sin brännare och det har jag ingen. Jag får bränna av mina i ugnen, lite omständigt.

På hemvägen idag så gick jag på torget, men jag köpte ingen fisk (det var kanske dumt). Jag köpte penséer och tulpaner hos en, och hur det kunde gå på 95:- fattar jag inte. Fyra penséer och en bukett tulpaner. Så sen köpte jag samma hos en annan och det blev struntbilligt. Får väl behålla dyra buketten själv, resten ska till kyrkogården. Tror jag. Hur som så gick jag till Askelyckan och fikade sen, det ingick i min plan över Lyxhelg.

Man kan säga att denna semestern torsdag - söndag har inte alls blivit som jag tänkt. Inte har jag varit i Blekinge trots kanonväder, inte har jag gått till miljöstationen, inte har jag klippt äppelträdet, och slottsbesöket slutade med att jag fick köra dit igen, för jag hade glömt laddaren till mobilen på rummet. Jag som skulle spara bensin. Spara över huvud taget. Då ska man inte göra såhär.

Nu ska jag se över mina tänkta sommarplaner. Vad ska jag egentligen i Kalmar och göra. Samtidigt som det är Tingsryd marknad menar jag. Samma dagar exakt! Nåja har ju några dagar kvar att fundera på det. Veckor också.


Av Lena Carlsson - 10 april 2018 19:52

Att folk har ont av mina pengar vet jag ju sen gammalt, eller åtminstone sen 2001. Utöver att de gärna vill veta på kronan hur mycket jag har, vill de också tala om för mig hur jag ska använda dem och inte  använda dem. Ibland ska jag helst inte använda dem alls. Inte till någonting.

För nån vecka sen hälsade jag på familjen V. Bland allting annat vi pratade om, så sa jag det där att jag tänkt hyra en husbil i april men att det ju gick i stöpet för att det helt plötsligt kostade för mycket, med oväntade utgifter som kom till. Och så sa jag något om stugan i Spångaberg, som stod på arrendemark. Där tyckte de det lät helt galet att jag skulle betala 1000:-/år i arrende för att få klippa ägarens gräsmatta. Ja det är det ju också! Enda är väl att jag kunnat titulera mig ARRENDATOR...     

Nej, så V:s tyckte varken att jag skulle köpa husbil eller stuga, arrendetomt eller ej. Sen lite senare så sa de att jag borde använda alla mina pengar. Hur ska de ha det??? I år har jag använt pengar till bilen, tapetsering i hallen och ny luftvärmepump. Men sen skulle det ju vara kul att lägga lite kosing på något annat än renovering och kvarskatt just... Jag kan mycket väl  tänka mig en liten stuga som jag kan skämma bort med söta gardiner och så kunna ha ett litet trädgårdsland utanför där jag odlar lite enkelt...

Visserligen, som V:s med flera säger, så haaar  jag ju redan ett hus med stor tomt! Jo, men här har jag också en massa mördarsniglar som äter upp allt. Eller inte allt, de äter inte upp ogräset som växer mellan plattorna. Och gräver jag i jorden lite i rabatten så dräller där av riktigt äckliga knäpparlarver.   De är väl OK om de är stilla men om de rör  på sig...! Jag slänger dem ihop med ogräset i kärlet som kommunen kommer och hämtar sen. Frid vare med både dem och kommunen.

Presentation

Hej igen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad skulle du göra om din släkting i USA blev kär i och flyttade ihop med en riktig rockstjärna?
 Falla död ner. På fullt allvar
 Typ dö
 Bli så lycklig så jag inte visste vad. Genast åka dit!
 Säga upp bekantskapen på alla håll dit
 Iaf "inte vara hemma" ifall de kom hit
 Hoppas att det fattas folk på jobbet om de kommer hit
 Själv flytta till hemlig ort
 Vilken dålig fråga! Kan du ingen om allsånger?

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards