Alla inlägg under september 2017

Av Lena Carlsson - 15 september 2017 17:51

Idag har Britt, Smilla och jag gått Mördarbacken,  något som vi pratat om i tre år att göra. Mördarbacken är helt i klass med den uppförsbacke som de har i början på Vasaloppet (jo, nu har jag gått i båda, ända upp, så jag vet). Vi fick stanna och hämta oss några gånger, se på utsikten kallade vi det. Vi stannade också för att plocka kantareller. Meningen var från början att vi skulle stannat och fikat i halva backen, men såhär sent på året var det inte tal om det eftersom vi fick många nog älgloppor på oss ändå. Så fruktansvärt onödiga och otäcka fä!!!   Sju stycken hade jag på mig när vi kom hem. Britt befriade mig från tre, och fyra har jag tagit bort själv. Himla fä som inte kan se skillnad på en människa och en älg!

Ikväll ska jag göra grekiska köttbullar. De heter så i alla fall, sen är väl frågan hur grekiska de är. De ska smaksättas med vitlök, kanel och persilja. Skulle vara mynta med, men det gillar jag inte så det får vara. Till det ska det bli libanesiska potatisar, som egentligen görs på nypotatis men nu har jag ju inga såna, men det är ju heller inte vinterpotatisar jag har utan något mitt emellan. I översättning lär de heta ungefär "potatis i nattlinne" av nån anledning. Och de ska egentligen göras i stekgryta, men frågan om jag ids ta fram den bara för ett par potatisar... Vi får se.

Jag börjar få ordning på bananflugorna i alla fall. Mina fällor fungerar, de är inte så många i köket längre. Idag har de fått en ny fälla, haha! Ett grapefruktskal i en plastpåse. Det är redan flera stycken däri och smaskar. Sen ikväll när det är mörkt stänger jag igen påsen upptill, och vips där är de instängda. Bara att slänga, och jag är av med dem också!    

I morgon är det Bonderundan här i krokarna. Där är allt mellan ostkaka + kaffe till mila, fårvallning, kor och hästar till att få bli stångad av Göta Get. Eftersom jag vet hur det känns och hur hon gör, ska jag istället rasta Daisy. Det kommer ju säkert att se fullt normalt ut, att en av besökarna tar med hunden och går iväg.

Av Lena Carlsson - 10 september 2017 12:17

Tog lite mer brunch idag... inte så mycket, bättre kan jag, men åt det hållet iaf. Hade till och med efterrätt till frukosten!   Citruskesella (fast jag hade naturlig kesella och pressade i citron/lime själv), ovanpå det blåbär och överst ett lager digestivekex. Varför har man egentligen inte oftare efterrätt till frukosten? Det behöver ju inte vara märkvärdigt eller sött.

Kanske för att folk skulle få slag om de visste.

Just nu flyger det omkring typ 100.000 st bananflugor i köket. Fast det är ändå rätt många jag redan lurat i fördärvet: det var inte meningen att de skulle överta de nektariner jag hade men nu gjorde de det, och då la jag frukterna i en plastpåse. Bananflugorna följde efter, och sen var det bara att snabbt som ögat knyta ihop påsen. Så en skock har jag där i. Nu har jag lagt i en bortglömd banan i en påse, den var inte bara bortglömd utan i kylen dessutom, så ska jag fånga fler där i på samma sätt. Det är som kräftor i en sump: de har i alla fall mat!

Funderar på att köra in till Norremark och köpa mig en fisk. Igår kväll gjorde jag apropå det, det godaste och absolut enklaste och absolut billigaste: bakad potatis med fyllning! Jag rörde ihop finhackad matjessill med klippt gräslök och gräddfil. Så gott som det var!!!   

Jag läste nyss en annan persons blogg, hon hade varit ute en dag och hackat upp sina potatis. Lyckliga människa att ha egen potatis. Jag har bara mördarsniglar och knäpparlarver. OK larverna kanske är ofarliga i sig, men de är äckliga (särskilt om de rör på sig), och till ingen nytta. Det är därför bl.a som jag skulle vilja ha en stuga, så jag kunde gräva upp ett litet land och ha potatis och det enklaste. Det är därför jag inte kan köpa en stuga på arrendetomt, då får jag ju verkligen inte gräva upp ett land. Tomten i Spångaberg var dessutom för liten för detta. Haha men väljer jag stugan i Gårdsby så kanske jag kan få hyra (arrendera!!) en jordbit av Gowenius!   Det lär ju ändå ska vara de som säljer stugan och tomten är deras. Jag vet nu inte hur stor/liten den tomten är, men det är nära till sjön så jag kan vattna, hihi. Nej, bättre då att hyra in sig på en åker som redan finns. Någon bonde kanske kan offra en liten bit. De i Karryd t.ex de hyr ju redan ut en jordbit till en person. Eller G i Drev, har man 90 åkrar och ängar så kan man väl avstå ett litet stycke.

Av Lena Carlsson - 5 september 2017 13:59

Idag hade jag tänkt att köra ner till Blekinge och leta kantareller. Naturligtvis blev det inte så, och det var väl iofs jag som drog igång att det inte blev. I början på augusti ringde jag till kommunen om de ville hämta två cementlock som grovsopor, och det sa de att det skulle de, det var inga problem. De skulle hämtas den 22/8. Men några dagar efter så hittar jag de där cementlocken kvar på sin plats. Och så igår fick jag inte helt oväntat, räkning för hämtningen! Så idag ringde jag om detta, och blev från kommunen hänvisad till renhållningen. Där sa de först att det är inte grovsopor utan byggsopor, men så hittade de en anteckning om att de verkligen skulle hämtats. Jag påpekade redan första gången, då i augusti, att de är blytunga och att jag inte orkar rubba dem, men han sa då att det var inga problem för det var starka karlar som kom! Men idag frågade hon jag pratade med, ifall de stått upp alldeles intill staketet. Nej det gjorde de ju inte, för som jag sa än en gång, jag orkar inte rubba dem och hade jag orkat det så hade jag flyttat dem själv till återvinning. Jaha, hon jag pratade med skulle undersöka detta och återkomma. Så det är det jag sitter hemma och surar över och väntar på. Eller, jag surar väl mest över att behöva sitta hemma eftersom mobilen var dåligt laddad. Annars hade jag ändå kunnat kört till Blekinge.

Nej nu kan jag inte skriva jaha en gång till. Ingen tv har jag ikväll. Och då inte i morgon bitti heller. Iofs gör det mindre på morgonen nu sedan de tog bort Gomorron Sverige. Det nya är ju inte i närheten. Det är som en efterapning till Nyhetsmorgon på fyran. Får se när jag gör en ny kanalsökning. Haha apropå det vilket rabalder det blev på facebook när jag skrev som en kommentar att "det och det stod i brevet jag fick". Flera andra svarade direkt att vad var det för brev, det hade de minsann inte fått! Tja, inte vet jag varför just jag fick. Grejen är att jag har gjort en och annan kanalsökning förr men vet inte hur jag gjorde! Fast enligt brevet (som ju ändå fler än jag måste fått!), står det på sidan boxer.se/boxguide hur jag ska göra. Jag undrar förresten vilka kanaler det är som byter plats? Kanske skulle gå in på den där sidan, är ju onödigt att söka kanaler jag ändå inte vill ha? 5:an, 9:an och Eurosport har jag så gott som aldrig varit inne på, ja 9:an har jag aldrig haft nånsin.

Jag har iaf fått ordning på mina körpapper i eftermiddag medan jag väntade! Mitt ibland de kärlekssånger vi sjunger nu,   ska ha nåt tema på det framåt nångång, tittade julsångerna fram. Fråga: var var de hela våren???????   Och de tittade ju inte fram idag, utan på senaste körövningen. Sen idag då, när jag varit duktig och sorterat in sånger under A, B och C, skulle jag fram till E och då bläddrade jag registret fram dit - utan att stänga pärmen emellan. Så nu har jag satt in alla papprena två gånger.

Jag undrar om jag ska sätta till en bröddeg. Inte för att jag är brödlös utan för att det är roligt. Fast jag får nog gå ner i källaren och titta in i frysen först.

Av Lena Carlsson - 4 september 2017 18:14

Skulle kanske bara säga att jag köpt ett par jeans idag. Så nu äger jag två par. Det var för knepigt att bara äga ett enda, sist jag var ute med Smilla så snubblade jag ju och dök i lera, och då ligger enda paret jeans i tvätten. Vad som var roligt utöver det, var att jag tog in ett par i min vanliga storlek och ett par större i provrummet, men det större paret var så för stora att de satt obekvämt!   Då blir man glad.  

Vad gjorde jag mer i stan då, jo jag fikade på Hennings och det är inte så ofta jag gör. Och så var jag inne hos en mobil-doktor, så får jag veta i morgon om han kan laga glaset på mobilen, det fick ju en stjärna när jag tappade den i asfalten. Det är rätt länge sen och stjärnan har inte gjort mig något, men när jag hade bra med tid och ändå gick förbi idag så tänkte jag att jag ju ändå kunde gå upp och fråga. I Telia-affären sa de att det skulle kosta mer att byta ut glaset än att köpa en helt ny mobil, men någon annan sa att han inte är så dyr. Vi får se. Jag får ju en prisuppgift med, är det för dyrt så får jag ha en   

Jag ska förresten inte ha bredbandsbolaget heller, alltså den här nya fibergrejen som typ hela samhället i övrigt ska ha. Nåja det är iaf en granne till som inte ska ha (han är pensionär). Jag har redan haft bredbandsbolaget en period. Nu har jag iaf ringt Swedphone (numera Fånia som de ju bytte till) och sagt upp att jag inte ska ha bredbandet där längre. Tråkigt nog ringde jag ju dit redan i maj, och då sa de att det gick ut 3/9, så jag ringde 1/9 - och först då sa de att det är en månads uppsägning. Det sa de inget om när jag ringde i maj. Men. Huvudsaken att jag är uppsagd. Snart ska jag ringa Telia om saken. Sist jag ringde, vilket var direkt efter samtalet till Fånia, hade jag plats 87 i kön. Men så överhängande tyckte jag inte att det var så jag ville vänta i 20 minuter. Det kommer väl fler tillfällen. Jag får väl ringa en gång om dagen, haha!

Sådär, nu har jag inte belastat facebook med denna info, och mänskligheten slipper interagera. För så till vida inte de som till äventyrs läser min blogg, också vill göra det förstås.


Presentation

Hej igen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad skulle du göra om din släkting i USA blev kär i och flyttade ihop med en riktig rockstjärna?
 Falla död ner. På fullt allvar
 Typ dö
 Bli så lycklig så jag inte visste vad. Genast åka dit!
 Säga upp bekantskapen på alla håll dit
 Iaf "inte vara hemma" ifall de kom hit
 Hoppas att det fattas folk på jobbet om de kommer hit
 Själv flytta till hemlig ort
 Vilken dålig fråga! Kan du ingen om allsånger?

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards