Alla inlägg under april 2021

Av Lena Carlsson - 14 april 2021 22:35

Usch fy, jag har syndat ikväll... Dock inte på jobbet utan här hemma. Jag budade hem två ex av tidningen Sweden Rock bara för att de innehöll reportage om Kiss, den första hoppades jag egentligen att jag skulle bli överbjuden och den andra ville jag extra gärna ha så där var jag rätt säker på att jag skulle bli överbjuden. Men det blev jag inte. Så där flög pengar men jag avstår det där plektrumet som går ut i morgon så löser väl det sig med det ekonomiska. Är det någon stil på säljaren av tidningarna så får jag tillbaka ena summan för frakten med eftersom han samfraktar.

Jag budade också hem en enligt mig, fulsnygg kylskåpsmagnet som föreställde en gitarr. Den kostade 12:- + lite i frakt. Samt en magnet med Queen på som jag ska ge bort. Det fanns två med Queen, den ena med "Day at the races" och den andra "Night at the opera". Så frågade lite oskyldigt MH vilken hon gillar bäst. Haha nu sitter hon förstås och läser detta! Jaja men då vet du, bara att bereda plats på kylskåpet!                                        

Så slapp jag köpa båda, haha. De var annars billigare än mina båda tidningar men vi säger att det är en annan sak.           

Min arma tappra bankman har åtagit sig jobbet att hjälpa mig att bli av med skitföretaget mingla än en gång. Denna månaden slök de ju i de närmaste hela min lön. Så nu har jag skickat diverse papper och grejer dit (han får gärna slänga dem efteråt). Får vi se vilken lösning vi finner bäst. Jag sa inte att jag dessutom blev tvungen att ha bilen försäkrad där, behöver inte visa att jag är hur dum som helst. Det går ut om två år och sen hoppas jag att ALDRIG höra av dem mer, under något som helst påhittat namn! Men det kan jag ju inbilla mig. Det företaget kommer att förfölja mig livet ut.

Nu måste jag lyssna på Karlavagnen och dricka en kopp kaffe, klockan är elvakaffe nattetid.


Av Lena Carlsson - 12 april 2021 13:44

Alltså jag blir så lack på företag som skickar påminnelser på pengar som de redan fått... men det räcker inte med att skicka en gång, man ska skicka ännu mer. Och gärna från ett sånt ställe som inte betalar tillbaka det heller när man sänt dem pengar två gånger, utan det drar de av nästa månad. Jo det är väl bra - DÅ - men det hjälper inte när kassan sinar i hög fart denna månaden. Jag hade för mig att jag redan betalat den och sökte i Historik men där fanns den inte. Ja då hade de väl rätt då. Så jag fyllde i allt igen men då sa datorn i alla fall att det inte gick att godkänna för räkningen var redan betald.

Ibland är det bra att man inte kan få rätt mot en dator !!!

Vilken teknik är det mer jag inte får att fungera då för dagen? Ja, min ena väckarklocka. Jag lyckades ställa om till sommartid men jag lyckades också ändra tiden när den ska ringa på morgonen till kl 7. Och så dags ringer den varenda morgon och det är också onödigt. Särskilt de dagar jag börjar jobba kl 7... Att den annars skulle ringa kl 5 även en ledig dag gör inget, bara att stänga av och ligga kvar ju. Eller stiga upp och ta en kopp kaffe på sängen, gör ju inget.

Annars idag har jag gjort mig av med den första gräsklipparen jag köpte, en s.k handjagare. Jag hade stora planer för den, hur jag skulle gå omkring och klippa för hand utan att väsnas eller vara ovänlig mot miljö och grannar. Felet var att man inte köper dem hela utan i bitar och jag skulle skruva ihop den själv, så varenda gång jag använde den så ramlade skruvar och muttrar av så man fick leta upp dem i gräset och skruva ihop igen. Så den blev mest stående. Så när jag såg en annons om en som ville ha defekta gräsklippare och såna som min, så svarade jag och idag har jag överlämnat den. Vi möttes i Växjö för han var från Alvesta och då hade vi kört lika långt var. Det bästa är att den ju nu kan få ett nytt och bra hem, bli rätt ihopskruvad och nån använder den. Det värsta är att jag saknar den så väldigt mycket. Det var otroligt vad mycket man kan sakna en gräsklippare. Funderar däremot på att lägga ut trimmern till försäljning. Den kommer jag inte att sakna så värst mycket. Eller om jag skulle få tag på nån som kan ta ett tag under staketet med den först. Fast jag behöver pengar nu .

Ett köp till som var bra just när det skedde men inte nu: fågelburen. OK den gamla var nästan uppsliten och rätt hemsk när det gällde, men denna nya är för låg och ser väldigt sjukhusaktig ut. Fyrkantig och vit. Botten är galler och sedan under det är själva botten, det är order från Jordbruksverket att det ska se ut så. Då hamnar all fågelskit på den nedersta botten och fåglarna slipper det och det är så  lätt att rengöra! Ja, bottenplattan är lätt att rengöra - men den mesta fågelskiten hamnar och fastnar på gallret. Hur ska man få rent det? Krafsa med fingrarna? Ställa buren i duschen? Lär nog få bli en kombo av båda. Bara att dra på sig Musse Pigg-handskarna och hoppas på att de inte går sönder.

Jag undrar vad de som köpte den gamla buren, skulle ha den till. Den är 3 hus längre upp i backen bara. Ändå har jag tappat kontakten med den, haha.


Av Lena Carlsson - 11 april 2021 23:28

Vi har fått ett presentkort som vi måste gynna stadens restauranger och div matställen med. Innan april går ut. Tänk om man fått den summan på t.ex ICA istället, vilken nytta man haft av det. Man kan väl få sponsra närbutiken istället, det är ju ändå snart Valborgsmässoafton. Nu är det bara att vänta tills månaden tagit slut. Och varför ska folk envisas med att fråga vart jag ska gå. Jag ska inte gå någonstans.

Ikväll var vi en man kort på jobbet och fick hålla högsta fart - och ändå inte stressa upp de boende utan samtidigt hålla dem på bra humör. Vilken fart vi fick upp! Men det lönade sig också. Igår kväll fick jag gå ner och jobba där en och en halv timme. Dvs jag skulle vara på avd 4 ihop med M. Det visade sig att M inte ville jobba med mig men U hade sagt att de fick vara glada för den hjälp de fick. Jag tog en boende själv, och sen gick vi in båda till nästa. Då kom MZ med så sen gick vi in alla tre till de boende. Allt jag gjorde på en och en halv timme var gubbe 1 samt ge en person medicin och ta av ett par stödstrumpor. Ska det behöva vara tre man till det. Efter denna insats var klockan 20 och jag skulle gå hem. Så då gick jag upp till min vanliga avd igen och de tyckte heller inte att det var klokt. Men B sa att jag fått gå ner för annars var det meningen att U skulle gått över till 4 när hon var klar på sin avd och det ville hon inte. Så då ska vi komma ner för vi gör ju ändå aldrig någonting på vår avd.

I morgon ska jag göra mig av med handgräsklipparen.Äntligen säger den nog, stackaren. Jag trodde man köpte såna hela men nej man fick skruva ihop den själv. Gick det bra, nej. Varje gång jag använde den så släppte muttrar och skruvar och så fick man ligga där i gräset och leta upp dem. Och pilla dit dem igen. Bättre då när man nu hittar en som gärna tar emot just defekta gräsklippare, att ge den dit så den blir ordentligt ihopsatt (förmodar jag!!!) och sen då blir såld till någon som använder den. Den kan ju få det jättebra. En gång hade jag en krukväxt som höll på att växa genom taket upp på vinden, och bladen vissnade mer och mer. Den mådde dåligt länge. Men så fick jag en chans att ge bort den till Italienska palatset i staden, och där hamnade den ihop med andra växter i en stor fönsternisch med ett stort fönster till. Nu kan den bre ut sig åt alla håll, även uppåt, och alla bladen är gröna. Enda som grämer mig är att jag även fick ge bort den stora kruka den stod i, den var rätt nyköpt av en i samhället och den hade jag gärna behållit, men nu fick växten behålla sin kruka istället. Nu är klockan nästan midnatt och det är hög tid för kaffe innan jag lägger mig. Hoppas jag inte glömmer han med gräsklipparen i morgon. Och sen kan jag köra till L Heda och lära mig sälja på tradera, hihi.

Av Lena Carlsson - 5 april 2021 20:09

Egentligen borde jag fixa potatis och få dem i kokning istället för att sitta här, men nu sitter jag här och sån är jag. Jag åt som en häst mitt på dagen, skamligt men blir man bjuden så, och det visade sig att jag var hungrig, och då delade jag ändå maten med en hund. I förrgår var samma hund här hemma och fick en massa påskskinka... Hon fick fettbitar och såntdär de "limmar" ihop bitarna med, sånt jag ändå inte kan äta tycker jag och då slänger. Kan likagärna hunden få dem. Roligt med det var att hon inte hade kommit och tiggt mat kl 16 som hon brukar. Fick ägarna det att undra över. Jag var hundvakt idag över eftermiddagen, och vi var ute och gick en runda i snö, hagel och hård blåst före maten, så det var väl därför jag behövde ny energi efteråt. Så egentligen behöver jag ju inte så mycket mat nu ikväll. Jag kan spara det till i morgon. Tanken var potatis, gravad lax och så göra en enkel variant på gravlaxsås.

Varför har jag då gravlax när alla andra har rökt lax. Ja, för att både på ICA här och i grannsamhället fanns inte tillstymmelse till rökt lax i någon form (däremot fanns det mycket av den halvmeterlånga sidan som man ska tillaga själv men den var för dyr. Undrar om man kan få den billigare nu efter påsk?), så jag fick ta en tjurrusning in till Norremark och där fanns. Dvs, när jag dagen därpå öppnade förpackningen så var det just gravad lax, som sagt. Men men.

Fördelen med jul och påsk och dess dignande bord är att man har mat ett bra tag. Det är bara att kombinera olika varje dag.

Vovven skulle absolut gå längs sjön idag, det blåsigaste och kallaste hon kunde hitta. Hon har ju jättepäls så hon känner inte sånt. Jag hade iofs min KISS-jacka, så jag klarade mig med bra. Den släpper inte igenom varken kyla eller blåst i första taget den heller. Och inte nog med det, utan på ett ställe skulle hon ge sig ner och nosa i sjökanten - och ut i sjön... Hunden stövlade ut i vattnet. Det gjorde hon igår med, och då ännu längre ut än idag, hela benen var i blöt. Synd nog hade de inte torkat till vi kom hem. Jag funderade på om vi skulle gå in till mig och fönat benen innan jag lämnade tillbaka hunden. Det kanske jag borde gjort.

Igår såg jag på Nyhetsmorgon på tv4, och sen direkt efter var det ju Masked Singer. Man måste ju ändå ha sett ett avsnitt av det (det var det hemskaste vad jag tyckte voo-doo-dockan var otäck! Fy farao! Inte artisten som var ini, men den utanpå... Bara den är faktiskt skäl nog för mig att inte se om det programmet. Den var så gräsligt skrämmande och hemsk). Men plötsligt fick jag fram en ruta på tv:n att det varit 4 timmars inaktivitet så nu skulle tv:n stängas av. Jag försökte med att ändra volymen men det räckte inte så jag fick stänga av mitt i programmet och sätta på igen. Vilken grej.

Av Lena Carlsson - 2 april 2021 18:50

Om man undrar över rubriken så... får man fråga. Igår tänkte jag skriva en fråga till en person som säkert hade vetat svaret, men då frågan är väldigt knas och inte så lite svår att förklara tanken bakom (eftersom det inte finns någon!!) så gjorde jag det inte. Och tanken på om vi skulle råka träffas nån gång i livet så kan jag ju framstå som lite konstig. Fast det gör jag kanske redan innan. Men vi får se i framtiden, kanske jag slänger iväg den ändå. Ska bara hitta en bra vändning på den, och den är lite lång med alla förklaringar som ska till mitt i.

Jag är i det närmaste pank och allmänt bankrutt denna månaden, men det har sitt nöje det med. Se hur länge man klarar sig på minsta möjliga (vi snackar ett par hundra på lönekontot). Påskmat har jag skaffat, får finnas nån gräns och jag har några hundra i plånkan som jag fått tillbaka från i det närmaste oseriösa vrickade företag som begärt påminnelse efter påminnelse på sånt jag redan betalt. Ibland får man tillbaka endel av det och såna pengar använder jag som nödmynt. Som nu. OK minsta möjliga påskmat och inköp men dock, det blev nåt. Sillen hade jag lagt in själv och bakat brödet, bullar till maten bakade jag idag och påsktårta bakade jag i går. Skinkan hade jag i frysen sen jul. Varför är jag då pank och broken, ja jag har inte slarvat upp dem på nöjen utan det är ett skitföretag som slukat alltihop. Räkningarna tog hela lönen. Jag kan inte ens gå ut med Daisy för jag kan inte köra dit upp för jag måste spara bensindropparna till tisdag så jag kommer till jobbet. De räcker 5 mil till.

Fast lösning är på väg... nästa vecka nån gång.

Påsktårtan är en Budapestrulle, fast jag tänkte den behövde kallna innan man bredde på grädden, så marängrutan blev stenhård. Så jag delade den i två halvor, piggade upp dem med grädde, kiwi och vindruvor, och den hade mjuknat till idag. God är den om jag får självskryta, ska nog göra en till för den räcker inte 4 dagar, jag gjorde bara halv sats. Hahaha!

Äh vad fasen, apropå hahaha, här är knasfrågan: om några år har Paul Stanleys äldsta dotter varit tonåring ett tag (är väl typ 12 i år). Om hon och hennes kompisar är med på som typ Sweden rock (fast jag vet Paul kommer inte tillbaka dit med Kiss men frågan är ju som sagt ren fantasi ändå) och hon träffar en 10-poängare och lämnar stället med honom istället för kompisarna, hej svejs liksom ---- vad gör Paul då?

1) får amerikansk panik och jagar rätt på henne

2) bombarderar henne på mobilen

3) ??? Vad tror du?

Presentation

Hej igen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad skulle du göra om din släkting i USA blev kär i och flyttade ihop med en riktig rockstjärna?
 Falla död ner. På fullt allvar
 Typ dö
 Bli så lycklig så jag inte visste vad. Genast åka dit!
 Säga upp bekantskapen på alla håll dit
 Iaf "inte vara hemma" ifall de kom hit
 Hoppas att det fattas folk på jobbet om de kommer hit
 Själv flytta till hemlig ort
 Vilken dålig fråga! Kan du ingen om allsånger?

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards