Alla inlägg under oktober 2018

Av Lena Carlsson - 21 oktober 2018 17:25

Idag har jag verkligen inget att säga men skrivklåda i fingrarna. Och man måste ju inte nödvändigtvis skriva något på facebook bara för det. Kanske jag tycker att mina fb-vänner behöver inte veta allt.

Idag känner jag mig någotlunda pigg och rask efter två dagar eller rättare sagt kvällar där jag varit färdig att stupa. Precis när jag skulle gå hem i fredags (efter en hel eftermiddag ihop med en "ropare") så kom de på nere att de hade ett larm som inte var installerat rätt. Så då fick jag ta mig tid med det. Och innan jag hunnit hem sen så att säga, var det en uppe hos oss som satt sig för långt ut på kanten på soffan och plupp så satt personen på golvet.

Men inte fick jag vila igår, för då skulle jag iväg på 90-årskalas som var 12 mil bort. Det var kl 13:00, och jag skulle dessutom skjutsa dit och vara med släktens demente farbror. Men det gick hyfsat bra. Vi var på Astrid Lindgrens Näs på middag (de flesta tog örtbakad torsk, alternativen var rostad blomkålssoppa eller spaghetti med köttfärssås). Till efterrätt ingick en kopp kaffe med småkaka vilket vi var endel som tog, de andra hade beställt ostkaka till med sylt och grädde.

Undrar hur rostad blomkålssoppa smakar? Kom mig liksom inte för att "bara" ta soppa på en födelsedagsmiddag. Hur som så träffade jag en skock kusiner som jag iofs vet att jag har men nästan aldrig träffar, tre av dem har jag t.ex bara träffat en gång förut i hela mitt liv. Icke desto mindre var jag glad när jag körde hem (det var ju 12 mil hem också dessvärre) att jag körde åt mitt håll i ensamt majestät! Frid vare med de andra. Men det kan ju också bero på att jag vid det laget var aptrött.

Nåja men idag fick jag ligga hur länge jag ville och sen inte göra något speciellt, det har inte hänt på jag vet inte när. Har jag haft nån ledig dag så har det fattats folk på jobbet. Och då får man välja på att antingen köra dit och jobba eller sitta hemma och vara uppstressad. Så jag har undrat ett tag när vilodagen skulle komma. Idag tycks den ha kommit.

Nu ska jag börja göra kvällsmaten: Linssoppa, Crepes med kantarellfyllning samt Clafoutis.


Av Lena Carlsson - 10 oktober 2018 13:48

Idag vände jag på steken, så jag åkte först in till stan och köpte ljung till kyrkogården och fisk till mig själv, och så åt jag frukost när jag kom hem vid typ halv tolv... Vid det laget var det riktigt varmt ute så jag kunde sitta ute och äta. Tur att jag inte tagit in möblerna än! Det har annars varit meningen att jag skulle. Kanske skulle bestämma mig för att jag ska ta in dem åtminstone denna veckan...

På torget fick jag tag i något så ovanligt som Kalmarflundra. Hur tillagar man sån? Och makrill fanns också fortfarande! Den är hel så den måste jag rensa sen. Jag hade förstås inte behövt den men jag ska väl ha mat i morgon också...huvudsaken att jag tillagar dem idag. Tänk att jag har två fiskkokböcker men ingen av dem tar upp Kalmarflundra!

Nu har jag fått en inbjudan till Älmhult igen. Denna gången måste jag komma, annars ger de väl upp.  Tänkte att Britt får en upplevelse av något slag och det får hon ihop med Denny så har jag löst två födelsedagar på en gång. Haha! De i Köpenhamn har en flaska fint vin stående här...den kan de få. Och så ska barnen ha: får väl bli kläder i olika storlekar. Lättast på något sätt.

Nej nu måste jag ge mig ut på google och leta recept!


Av Lena Carlsson - 9 oktober 2018 18:59

Usch vad det är tråkigt att vara trött. Och inte hitta bromsen, den finns inte. Jag menar inte på mig utan på jobbet alltså. Min broms är ju ilagd eftersom jag är trött. Men inom vården stoppar det ju aldrig, det kör dygnet runt, året runt, så medan andra får ledigt nu till Alla Helgons, jul, nyår osv så kör vi på som vanligt. Grejen är att sista veckorna har jag varit tvungen att gå in även mina lediga vardagar. Vecka 37 fick jag gå in fem dagar på rad, mer eller mindre, det låter kanske inget för den som alltid har det så, men jag skulle varit ledig två dagar där. Men se då måste jag komma och montera några dörrlarm ena dagen! Och dagen därpå hade jag två möten i rad.

Veckan därpå hade jag ledigt tisdag och söndag. Det vill säga om det inte hade varit ett möte på en och en halv timme på tisdagen, och inte fattats folk på söndagskvällen! Men nu gjorde det ju det. Så hela veckan och så började nästa vecka och där var fem dagar till i rad, schemalagt visserligen. 12 dagar på raken, tjohej. Att det blev åtta dagar i rad vecka 40 var däremot helt självförvållat. Men det fick jämna ut sig (i bästa fall) med att jag är ledig tisdag - onsdag denna veckan. Och minsann, idag har jag klarat mig!

Får se hur det går i morgon.

Det ser ju ut som själva hoppsan här hemma! Tidningar ligger på hög och väntar på att få komma iväg, pappershögar som ser dumma ut vill bli genomgånga och sorterade, damm hopar sig, dukar och gardiner vill bli utbytta... Jamen det är väl bara att sätta fart och storstäda så fort jag kommer hem om dagarna? Men det är det inte, för jag är astrött då. Fast idag har jag rensat igenom en papperhög iaf (och då får man en bunt över som man vill spara och var ska den vara då?). Det var en härlig hög som hamnade i soppåsen fvb ut i tunnan. Visserligen ligger det en bunt till osorterad alldeles jämte men den kanske jag tar i morgon. Kan jag inte hiva ner det i källaren?

Gått ut med vovve Daisy har jag med gjort idag. Jo jag märkte att jag var trött då med, vi gick svamprundan i skogen. Längs den finns tre små ställen. Fast det första stället hade en skogsmaskin bökat bort   . Fast den var väl lite ursäktad för å andra sidan hade den gjort en genväg som jag velat ha LÄNGE! Numera slipper vi runda Lasse-på-Järnia's lagård för att komma upp på vägen igen. På andra stället fanns inte tillstymmelse till kantarell men på tredje platsen fanns det lite! Detta sa jag naturligtvis inte till Daisys ägare. Hade jag gjort det så hade jag säkert inte fått något kaffe med wienerbröd och Ballerinakex efter promenaden. För hon sa att jag "kunde få lite kaffe om jag var snäll".

Nu måste jag börja med kvällsmaten om den ska vara åtminstone i närheten av klar om en halvtimme. Jag ska överraska mig själv med att göra samma som tv-kocken i Mitt kök på tv4 gjorde idag: rostade rotfrukter med nästan-kantarellstuvning. Dvs han hällde på dem grädde men inte mjöl. Han raspade på citronskal också, det gör nog däremot inte jag. Smör + grädde = lyfter kantarellerna max.

Fasen nu när jag började tänka på det så blev jag nästan pigg...!

Presentation

Hej igen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad skulle du göra om din släkting i USA blev kär i och flyttade ihop med en riktig rockstjärna?
 Falla död ner. På fullt allvar
 Typ dö
 Bli så lycklig så jag inte visste vad. Genast åka dit!
 Säga upp bekantskapen på alla håll dit
 Iaf "inte vara hemma" ifall de kom hit
 Hoppas att det fattas folk på jobbet om de kommer hit
 Själv flytta till hemlig ort
 Vilken dålig fråga! Kan du ingen om allsånger?

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards