Direktlänk till inlägg 22 november 2017

Älgaskånkar och krösamos

Av Lena Carlsson - 22 november 2017 13:30

Idag steker jag älg. Det är en skock bitar i olika storlekar av delar som ingen utom älgen vet vilka de är. Jag fick dem förra hösten så hög tid att göra något åt dem. Jag tänker göra dels en söndagsstek med de större bitarna och dels älg med raggmunk. Raggmunken görs på skrädmjöl, socker, salt, mjölk, ägg och potatis. Sen gör man till den en pyttipanna på älg, morot, palsternacka, rödlök, socker och öl. Lurar på om jag ska tillaga grytan med idag och frysa ner, eller åtminstone denna veckan, eller frysa ner köttbitarna och hoppas på att jag hittar receptet igen när det är dags!! Det är nog bättre att göra hela grytan denna veckan!   

Min mormor kunde verkligen steka älg och göra bästa såsen. På en vedspis!!!

Nu kan man ju tro att det är Smilla som skaffat älgen åt mig, eftersom hon är jämthund. Men det är faktiskt Daisy som har gjort.

Nej, något krösamos tänker jag inte skriva om. Däremot mina fåglar, för idag är de lika pigga som vanligt igen. Vad det än är som Albertina får på sitt huvud ibland, så går det över. Fjädrarna blir gula och huvudet liksom svullnar upp så ögonen inte syns. Konstigt är det.

Ser på facebook att endel redan har både bakat lussebullarna och fått upp ljusslingorna. Hurtbullar. Fast få upp gardinerna borde jag naturligtvis kunna, det är bara det att det finns annat jag borde göra innan. Rulla in sommardäcken från bilen t.ex Ett sånt jobb, som känns som  "åh vad tungt! ", när de i själva verket rullar själva, bara man lyft ut dem ur bilen och satt dem på marken. Däremot är det ett skitigt jobb. Å andra sidan kan man ju se det som styrketräning och verkligen bära dem hela vägen. Så kan man ta nåt extra till kaffet sen.   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Carlsson - 27 mars 2022 15:20

Jag borde egentligen kanske inte skriva något för alltihop blir så dystert. För först hade vi ju pandemin, då var man tvungen att hålla sig hemma och inomhus, för ingen ville ju ändå träffa en (jag menar nu även att jag var frisk). Så äntligen, äntli...

Av Lena Carlsson - 4 oktober 2021 23:28

Det var ju roligt / konstigt att detta fungerade i alla fall. Facebook gör det iaf inte. Inte på datorn och definitivt inte på mobilen. Det är väl som straff för att jag såg fram emot att bara sitta med mobilen ikväll och vila mig efter att ha jobba ...

Av Lena Carlsson - 19 augusti 2021 22:56

Igår kravlade en mördarsnigel omkring på bilen, så idag har jag tvättat bilen i "maskin". Så nu är åtminstone bilen ren.  Jaha nu ökar c-19 - bland de ovaxxade! Lite skadeglädje där ju... Så märkvärdigt var det ju inte att vaccinera sig. Annars är ...

Av Lena Carlsson - 13 augusti 2021 19:28

Och vad skulle det här åskvädret vara bra för? Är det för att det är fredan den 13:e? Eller var det för att jag satte igång diskmaskinen fem minuter innan och nu inte kan stänga av den. Istället för att börja med kvällsmaten får jag nu sitta i "åskru...

Av Lena Carlsson - 2 augusti 2021 16:48

Den, när man har köpt tre nya pennor i år och får leta som en bäver för att hitta en  av dem...när man behöver en. Jag har letat varv på varv efter den jag använde igår!  Hittade den till slut - i pennstället!! Nu kom jag från ingenstans att tänka ...

Presentation

Hej igen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad skulle du göra om din släkting i USA blev kär i och flyttade ihop med en riktig rockstjärna?
 Falla död ner. På fullt allvar
 Typ dö
 Bli så lycklig så jag inte visste vad. Genast åka dit!
 Säga upp bekantskapen på alla håll dit
 Iaf "inte vara hemma" ifall de kom hit
 Hoppas att det fattas folk på jobbet om de kommer hit
 Själv flytta till hemlig ort
 Vilken dålig fråga! Kan du ingen om allsånger?

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards